CINE RUMANO DE AYER Y DE HOY
Cine Rumano de Ayer y de Hoy
El cine rumano se convirtió en uno de los mejor establecidos después de que Europa Oriental se convirtiera en una economía de libre mercado. A pesar de ser un país pequeño con solo 20 millones de habitantes y con un inicio complejo, directores y guionistas encontraron inversores adecuados para sus historias. Algunos de estos directores han cruzado las barreras del cine de Europa del Este y han tenido éxito en la escena internacional.
La idea de que Rumanía pudiera emerger como uno de los centros cinematográficos más vibrantes y apasionantes de Europa, habría parecido descabellada hace cinco décadas. Y, sin embargo, en pocos años, una generación de jóvenes directores rumanos notablemente talentosos ha producido un impresionante conjunto de películas que han llegado consistentemente a lo más alto de las encuestas de críticos internacionales y en el codiciado nivel superior de los festivales de cine desde Cannes hasta Nueva York.
Olvidémonos por un momento de los éxitos recientes y echemos un vistazo a lo que realmente sabemos sobre el cine rumano. Hace casi setenta años, un corto rumano titulado Short History / Scurta istorie (1956, 10 min) de Ion Popescu Gopo ganó la Palma de Oro en Cannes al mejor cortometraje en 1957. Fue el primero y, hasta 2004, el único .
Tesoros cinematográficos que habían ido acumulando polvo en los archivos, como “Más allá de las arenas” (1973) de Radu Gabrea, “El concurso” (1982) de Dan Pita y, por supuesto, “Reenactment” de Lucian Pintilie , finalmente salieron de las estanterías e inspiraron a un puñado de talentosos. directores que literalmente han tenido que luchar contra tradiciones arraigadas y enfrentarse a los organismos nacionales de financiación.
Ion Popescu-Gopo es el director cuyo nombre se honra anualmente en los “Oscar rumanos”, mejor conocidos como Premios Gopo. Ion fue el primer cineasta importante en surgir de Rumania; pasó una década como artista gráfico y dibujante antes de dedicarse al cine de animación en 1951, ganando la Palma de Oro de 1957 en Cannes por la sardónica parábola evolutiva A Brief History (1956). Su personaje, apodado "El pequeño hombre de Gopo", apareció en este y muchos otros cortometrajes. A partir de entonces, hizo filmes que mezclaron personajes reales con su sensibilidad surrealista de animador, como el drama “Han robado una bomba” (1961).
Sergiu Nicolaescu , “El Rey de las epopeyas históricas rumanas”, actor, director y político, Sergiu Nicolaescu es conocido internacionalmente por la película de 1970 “La última cruzada”, un biopic de Mihai Viteazu, el hombre que unió los territorios de la actual Rumania. Nicolaescu también hizo thrillers ambientados en la primera mitad del siglo XX antes del comunismo, como “Un comisario acusa” (1973). Fue uno de los personajes públicos de la revolución rumana de 1989, pero luego lamentó su activismo político al distraerlo de su trabajo creativo. Nicolaescu murió el 3 de enero de 2013 después de un paro cardiaco.
De todos los países del bloque comunista, Rumania tenía las peores condiciones sociales y culturales. Paradójicamente, esas mismas condiciones funcionaron a su favor.
Este espectacular renacimiento del cine rumano -de la más ignorada de las naciones de Europa del Este que tuvo una cultura cinematográfica casi invisible durante décadas- ha sido bien recibido por críticos y cinéfilos de todo el mundo.
El resultado llegó en 2001, cuando el primer largometraje de Cristi Puiu, Stuff and Dough (Marfa si banii), se estrenó en Cannes y recibió el premio FIPRESCI en el Festival de Cine de Tesalónica. Este exitoso y detallado retrato de la juventud de la Rumanía actual fue el primer signo de un cine rumano refrescante y nuevo que dio a los críticos esperanza para el futuro.
Cristi Puiu,nacido en Bucarest, es considerado como un director innovador en el cine rumano moderno. Los críticos ahora consideran su película “El camino de las buenas intenciones” (2001), como el punto de partida de la Nueva Ola del Cine Rumano. Aunque fue su segunda película, “La muerte del Sr. Lăzărescu” (2005), la que realmente le llevó a la fama. En 2006, esta película recolectó 47 premios, varias menciones en las listas Top 10 de los críticos estadounidenses y en revistas francesas como Telerama y Les Inrockuptibles. Puiu tiene como objetivo crear una serie de películas titulada “Seis historias de las afueras de Bucarest”, que explorará seis tipos de historias de amor.
Cristian Mungiu con su película “Cuatro meses, tres semanas y dos días” ( Patru luni, trei saptamâni si doua zile ) obtuvo la Palma de Oro en 2007. Fue el tercer año consecutivo que las películas rumanas triunfaron en Cannes. Primer y último largometraje de Cristian Nemescu (murió en un accidente automovilístico en agosto de 2006), California Dreamin' ganó el "Premio Una Cierta Mirada" en Cannes y el Premio FIPRESCI también en 2007.
Radu Jude ha dirigido largometrajes y varios cortometrajes, entre ellos, Lampa cu căciulă (2006) – el cortometraje rumano mejor galardonado de todos los tiempos, ganador de premios en Sundance, San Francisco, Los Ángeles, Grimstad, Hamburgo, Bilbao, Huesca, Trieste, Montpellier, Cottbus, Aspen, IndieLisboa, Bruselas, Mediawave, Kraków, Almería, Valencia, Upsala y seleccionado, entre otros, en Toronto, Telluride, New Directors/New Films Festival, Tampere, Róterdam, Dimineațun (2007), Alexandra (2007) . Jude también ha dirigido alrededor de 100 comerciales. Por su ultimo film estrenado en nuestras pantallas,“No Esperes Demasiado del Fin del Mundo”, el critico cinematográfico argentino Carlos Morelli lo califica como : “el acontecimiento” de la cartelera de marzo, continuando su critica diciendo: “ Este nuevo “opus” del director rumano lo lleva aún más lejos y más arriba que su esplendorosa obra previa en su condición de expositor y fiscal, anárquico y filoso, tan libre como cáustico, de la realidad (o las realidades) de su país. Reversionando juguetonamente un diáfano film de la producción rumana (y “ceausesquiana”) de cuatro décadas atrás, atreviéndose a cortar el sonido durante varios minutos, también a dejar la cámara inmóvil durante la media hora final, este portentoso cineasta dispara incesantemente con un humor que va y viene entre la desmesura y la ferocidad. Y apunta contra todo y contra todos: la explotación del trabajador y el cinismo de las grandes corporaciones, el “marketing” y la publicidad, la alienación en el empleo y el candor en la digestión de lo “correcto”, el amor y la sexualidad, el cine por convicción y el rodaje por encargo, Rusia y Ucrania, Putin y Zelenski. Y tantísimo más. Con un solo visionado no alcanza…”
¿Encontraron ,los rumanos,una fórmula secreta para el éxito que otros cineastas podrían adoptar fácilmente? No existe una fórmula, pero algunos cineastas probablemente podrían seguir un par de cosas de estos modelos de enfoque e invención narrativa.
Romanian Cinema of Yesterday and Today
Romanian cinema became one of the best established after Eastern Europe became a free market economy. Despite being a small country with only 20 million inhabitants and a complex beginning, directors and screenwriters found suitable investors for their stories. Some of these directors have crossed the barriers of Eastern European cinema and have been successful on the international scene.
The idea that Romania could emerge as one of the most vibrant and exciting film centers in Europe would have seemed far-fetched five decades ago. And yet, in just a few short years, a generation of remarkably talented young Romanian directors has produced an impressive body of films that have consistently risen to the top of international critics' polls and into the coveted top tier of film festivals since Cannes to New York.
Let's forget about recent successes for a moment and take a look at what we really know about Romanian cinema. Almost seventy years ago, a Romanian short titled Short History / Scurta istorie (1956, 10 min) by Ion Popescu Gopo won the Palme d'Or at Cannes for best short film in 1957. It was the first and, until 2004, the only one.
Cinematic treasures that had been gathering dust in the archives, such as Radu Gabrea's "Beyond the Sands" (1973), Dan Pita's "The Pageant" (1982) and, of course, Lucian Pintilie's "Reenactment," were finally out. off the shelves and inspired a handful of talented people. directors who have literally had to fight against entrenched traditions and confront national funding bodies.
Ion Popescu-Gopo is the director whose name is honored annually at the “Romanian Oscars,” better known as the Gopo Awards. Ion was the first major filmmaker to emerge from Romania; He spent a decade as a graphic artist and cartoonist before turning to animated films in 1951, winning the 1957 Palme d'Or at Cannes for the sardonic evolutionary parable A Brief History (1956). His character, nicknamed "Little Gopo Man", appeared in this and many other short films. From then on, he made films that mixed real characters with his surrealist sensibility as an animator, such as the drama “They Have Stolen a Bomb” (1961).
Sergiu Nicolaescu, “The King of Romanian Historical Epics”, actor, director and politician, Sergiu Nicolaescu is known internationally for the 1970 film “The Last Crusade”, a biopic of Mihai Viteazu, the man who united the territories of today's Romania. Nicolaescu also made thrillers set in the first half of the 20th century before communism, such as “A Commissioner Accuses” (1973). He was one of the public figures of the Romanian revolution of 1989, but later regretted his political activism by distracting him from his creative work. Nicolaescu died on January 3, 2013 after cardiac arrest.
Of all the countries in the communist bloc, Romania had the worst social and cultural conditions. Paradoxically, those same conditions worked in his favor.
This spectacular revival of Romanian cinema - from the most ignored of the Eastern European nations that had an almost invisible film culture for decades - has been well received by critics and cinephiles around the world.
The result came in 2001, when Cristi Puiu's first feature film, Stuff and Dough (Marfa si banii), premiered at Cannes and received the FIPRESCI award at the Thessaloniki Film Festival. This successful and detailed portrait of the youth of today's Romania was the first sign of a refreshingly new Romanian cinema that gave critics hope for the future.
Cristi Puiu, born in Bucharest, is considered an innovative director in modern Romanian cinema. Critics now consider his film “The Way of Good Intentions” (2001) as the starting point of the New Wave of Romanian Cinema. Although it was his second film, “The Death of Mr. Lăzărescu” (2005), that really brought him to fame. In 2006, this film collected 47 awards, several mentions in the Top 10 lists of American critics and in French magazines such as Telerama and Les Inrockuptibles. Puiu aims to create a film series titled “Six Stories from the Outskirts of Bucharest,” which will explore six types of love stories.
Cristian Mungiu with his film “Four Months, Three Weeks and Two Days” (Patru luni, trei saptamâni si doua zile) won the Palme d'Or in 2007. It was the third consecutive year that Romanian films triumphed at Cannes. First and last feature film by Cristian Nemescu (he died in a car accident in August 2006), California Dreamin' won the "Una Certain Mirada Prize" at Cannes and the FIPRESCI Prize also in 2007.
Radu Jude has directed feature films and several short films, including Lampa cu căciulă (2006) – the most awarded Romanian short film of all time, winner of awards at Sundance, San Francisco, Los Angeles, Grimstad, Hamburg, Bilbao, Huesca, Trieste , Montpellier, Cottbus, Aspen, IndieLisboa, Brussels, Mediawave, Kraków, Almería, Valencia, Upsala and selected, among others, in Toronto, Telluride, New Directors/New Films Festival, Tampere, Rotterdam, Dimineațun (2007), Alexandra (2007 ). Jude has also directed around 100 commercials. For his latest film released on our screens, “Don't Wait Too Long at the End of the World”, the Argentine film critic Carlos Morelli describes it as: “the event” of the March billboard, continuing his criticism saying: “This new “opus” The Romanian director takes it even further and higher than his splendid previous work in his capacity as an expositor and prosecutor, anarchic and sharp, as free as he is caustic, of the reality (or realities) of his country. Playfully reversing a diaphanous film from Romanian (and “Ceauseskian”) production from four decades ago, daring to cut off the sound for several minutes, also daring to leave the camera still for the final half hour, this marvelous filmmaker shoots incessantly with a humor that It goes back and forth between excessiveness and ferocity. And it points against everything and everyone: the exploitation of the worker and the cynicism of large corporations, “marketing” and advertising, alienation in employment and candor in the digestion of what is “correct”, love and sexuality. , cinema by conviction and filming on request, Russia and Ukraine, Putin and Zelensky. And so much more. With a single viewing he is not enough…”
Did the Romanians find a secret formula for success that other filmmakers could easily adopt? There's no formula, but some filmmakers could probably follow a thing or two from these models of approach and narrative invention.
Comentarios
Publicar un comentario